ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2019-2020

1. Εισαγωγή

Σκοπός του σχολείου είναι η ολόπλευρη και αρμονική ανάπτυξη των πνευματικών, σωματικών και ψυχικών δυνάμεων των μαθητών και η δημιουργία ισορροπημένων και ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.

Το σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, παίζουν, κάνουν φιλίες, διαμορφώνουν χαρακτήρα, στάσεις και αξίες ζωής.

Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο του σχολείου είναι απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη ρυθμιστικών και λειτουργικών κανόνων. Στο κείμενο που ακολουθεί με τον γενικό τίτλο «Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείου» περιγράφονται οι πιο σημαντικοί από αυτούς τους κανόνες με σκοπό την επίτευξη του παραπάνω σκοπού.

Με τον όρο "σχολικός κανονισμός" εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος "σχολική πειθαρχία" αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου. (ΥΠΑΙΘ)

Ο Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας του Σχολείου δεν αντιφάσκει ούτε υποκαθιστά την ισχύουσα νομοθεσία για τη λειτουργία του σχολείου, αλλά είναι πλήρως εναρμονισμένος με αυτήν και με αυτή στοιχίζεται σε όσα θέματα δεν περιλαμβάνει ρητά στη θεματολογία του.

Ο κανονισμός εισηγήθηκε από τον κ. Κονούκλα Δημήτριο, διευθυντή του σχολείου και συντάχθηκε δε μετά από έναν γόνιμο διάλογο και με την πλήρη συμφωνία μεταξύ του Συλλόγου Διδασκόντων του Σχολείου και του Δ.Σ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

2. Άφιξη στο σχολείο

Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται από την κεντρική είσοδο του σχολείου.  Ξεκινάει από τις 8:00΄ π.μ. και ολοκληρώνεται στις 8:15π.μ. που χτυπά το κουδούνι για την έναρξη των μαθημάτων.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους, δεν εισέρχονται στο χώρο του διδακτηρίου, αφού τους μαθητές υποδέχονται οι υπεύθυνοι εκπ/κοί εφημερίας στην είσοδο του σχολείου.(Π.Δ 79/2017 Άρθρο 18. Παρ. 1)

Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

3. Αναχώρηση από το σχολείο

Οι μαθητές σε καμία περίπτωση δε φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και, φυσικά, αφού έχει ενημερωθεί, γι’ αυτό ο δάσκαλος της τάξης και ο διευθυντής.

Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους ή τους παραλαμβάνει ταξί ή λεωφορείο, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο πριν την άφιξη του συνοδού ή των μέσων μεταφοράς τους.

Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ασφαλή αποχώρηση των παιδιών έως και 5 λεπτά μετά τη λήξη των μαθημάτων, αφού υπάρχει περίπτωση να έχουν μάθημα και να πρέπει να συνοδεύσουν τους μαθητές τους στην αίθουσα διδασκαλίας.

Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα αποχωρούν από την τάξη αφού έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές από αυτή.

Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά το γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.

Ώρες λήξης των μαθημάτων:(ΑΠΟ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2016-2017)

Όλες οι τάξεις αποχωρούν στις 13:15΄

Οι μαθητές που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα αποχωρούν στις 15:00΄ ή στις 16:00΄ ανάλογα με τη δήλωσή τους.

Για οποιαδήποτε μεταβολή των ωρών άφιξης των μαθητών στο σχολείο ή αναχώρησής τους θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Σε περίπτωση που οι καιρικές συνθήκες δεν είναι καλές, τότε οι γονείς παραλαμβάνουν τους μαθητές από την είσοδο – έξοδο του διδακτηρίου, περιμένοντας στο σκέπαστρο και ουδέποτε εισέρχονται με το αυτοκίνητο στο προαύλιο του σχολείου. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που σχολούν, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.

4. Εφημερεύοντες – επιτήρηση μαθητών

Οι εκπαιδευτικοί – εφημερεύοντες πρέπει να γνωρίζουν και να τηρούν το άρθρο 12 του Π.Δ 79/2017. Επιπροσθέτως πρέπει να τηρούνται τα παρακάτω:

Για τον καλύτερο έλεγχο και ασφαλή επιτήρηση θα πρέπει να είναι διασκορπισμένοι στον χώρο και με τομέα ευθύνης ο καθένας που ορίζεται μετά από συμφωνία των τριών και δυνατότητα κυκλικής εναλλαγής. Με συμφωνία επίσης ορίζεται ο υπεύθυνος που θα κατεβαίνει πρώτος για να χτυπά το κουδούνι στην ώρα του. Ειδικά στο τέλος του διδακτικού ωραρίου αυτός που έχει σειρά να χτυπήσει το κουδούνι , θα είναι και αυτός που θα είναι πρώτος στην έξοδο του σχολείου για την ασφαλή αποχώρηση των μαθητών. Κατόπιν τον ακολουθούν και οι υπόλοιποι που οδηγούν τους μαθητές τους με σειρά και παραδειγματική τάξη.

Εκπαιδευτικός που έχει εφημερία και απουσιάζει για οποιονδήποτε λόγο αναπληρώνεται από τον πρώτο της επόμενης μέρας με τη δέσμευση να του «ξεχρεώσει» την εφημερία την αμέσως επόμενη φορά και να γίνει γνωστό στη διεύθυνση η αλλαγή. Οποιαδήποτε αλλαγή ήθελε συμβεί από κάποιον στην εφημερία θα πρέπει να γνωστοποιείται στη διεύθυνση (Π.Δ 97/2017 παρ.5 του άρθρου 12) και να εγκρίνεται εφ’ όσον συντρέχει σοβαρός λόγος. Γενικά οποιαδήποτε αλλαγή θα πρέπει να διακατέχεται από συναδελφικότητα και βαθύτατο αίσθημα ανθρωπιάς και σε καμία περίπτωση για μελλοντικές αιχμές και έριδες.

5. Προσευχή - Εκκλησιασμός (Π.Δ 79/2017 , άρθρο 18 , παρ. 1)

Όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή με σεβασμό.

Ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν σ’ αυτήν, οφείλουν, όμως, να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου και σε παράταξη με τους υπόλοιπους μαθητές όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.

Εκκλησιασμός των μαθητών γίνεται μία φορά το μήνα μετά από σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, συνοδεία των εκπαιδευτικών του κάθε τμήματος και αφού έχουν ενημερωθεί οι γονείς - κηδεμόνες. Όσοι μαθητές δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν μετά από γραπτή δήλωση του γονέα – κηδεμόνα, προσέρχονται στο σχολείο μετά τον εκκλησιασμό ή αυτοί οι μαθητές προσέρχονται κανονικά στο σχολείο και επιτηρούνται εντός του διδακτηρίου από εκπαιδευτικό που ορίζεται από τον διευθυντή.

6. Σχολικές γιορτές - Διδακτικές επισκέψεις

Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου (π.χ. λήξης σχολικού έτους) καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του σχολικού έργου, γι’ αυτό συμμετέχουν σε αυτές όλοι οι μαθητές εκτός σοβαρής αιτίας για την οποία ενημερώνεται έγκαιρα ο δάσκαλος της τάξης ή ο Διευθυντής του σχολείου.

Η συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις των μαθητών κατά τη διάρκειά τους είναι υποδειγματική και ανάλογη με το υπόλοιπο σχολικό πρόγραμμα.

Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης τηρείται γενικά το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο, ενώ θα υπάρχει ενημέρωση εκ των προτέρων για κάθε περίπτωση αλλαγής του, ως προς την ώρα άφιξης και αποχώρησης, προς γονείς και μαθητές.

Στις σχολικές γιορτές το ωράριο διαμορφώνεται κατά περίπτωση και οι γονείς ενημερώνονται εκ των προτέρων για το πρόγραμμα της γιορτής (στις Εθνικές γιορτές π.χ. ορίζεται η ώρα έναρξης και η διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο).                                                                                         7.Φοίτηση και συμπεριφορά μαθητών                                                        Οι μαθητές θα πρέπει να μην απουσιάζουν από το σχολειό χωρίς σοβαρό λόγο. Η ελλιπής φοίτηση οδηγεί σε μαθησιακή υστέρηση και μπορεί να οδηγήσει σε επανάληψη της ίδιας τάξης. Οι μαθητές επιβάλλεται να παίζουν χωρίς να τσακώνονται ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές τους. Η βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και λαμβάνονται αυστηρά μέτρα για την αντιμετώπισή της .Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν οφείλουν να απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο και στο διάδρομο του ισογείου. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και του διαλείμματος η συμπεριφορά των μαθητών θα πρέπει να είναι ευγενική και κόσμια προς δασκάλους και συμμαθητές. Δεν θα πρέπει να προσβάλλουν τους συμμαθητές τους για λόγους σωματικούς (π.χ. για το ύψος ή το βάρος τους), εθνικούς (π.χ. για την καταγωγή τους από άλλη χώρα), θρησκευτικούς (π.χ. τους μουσουλμάνους) ή φυλετικούς (π.χ. χρώμα δέρματος, μαλλιών).

Δεν θα πρέπει να διαδίδουν φήμες ούτε να αποκλείουν συμμαθητές τους από ομαδικές δράσεις του σχολείου παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να τους ειρωνεύονται και να τους ασκούν κακόβουλη κριτική.

Δεν θα πρέπει να προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών τους που δεν τους ανήκουν όσο και της δημόσιας περιουσίας που ανήκει στη σχολική μονάδα.

Θα πρέπει να βοηθούν τους μαθητές των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν (π.χ. να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι ή να ενημερώνουν τους εφημερεύοντες αν έχουν τραυματιστεί) και τους νέους μαθητές του σχολείου δείχνοντάς τους ότι είναι καλοδεχούμενοι στο νέο περιβάλλον.

Θα πρέπει να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους τους συμμαθητές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία καταγγέλλοντας στους δασκάλους αυτούς τους μαθητές που συμπεριφέρονται με άσχημο τρόπο.

Θα πρέπει να φροντίζουν να κρατούν καθαρά τα σχολικά τους βιβλία και τετράδια και να έχουν τα απαραίτητα για το καθημερινό πρόγραμμά τους φροντίζοντας να μην τα ξεχνούν.

Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση τροφών, αναψυκτικών ή τσίχλας την ώρα του μαθήματος παρά μόνο νερό.

Δεν επιτρέπεται να σηκώνονται από τις θέσεις τους χωρίς άδεια ή να συνομιλούν δυνατά κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Δεν επιτρέπεται να τρέχουν στους διαδρόμους του σχολείου ούτε να κατεβαίνουν πηδώντας τις σκάλες.

Οι μαθητές φροντίζουν να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους και όσα ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους, ώστε οι τάξεις και το σχολείο να είναι καθαρά.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος όλοι οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο με τη συνοδεία του εκπαιδευτικού με σειρά, τάξη και πειθαρχία. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας κατεβαίνουν στο χώρο του ισογείου. Κανένας δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή τις ώρες που παραμένουν στο Ολοήμερο τμήμα δεν επιτρέπεται να εισέρχονται σε άλλες αίθουσες ή βοηθητικούς χώρους του σχολείου (π.χ. αποθήκες) ούτε να γράφουν ή να ζωγραφίζουν άσκοπα στους πίνακες.

Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για έξοδο οι μαθητές δεν σηκώνονται ούτε αποχωρούν χωρίς την άδεια του δασκάλου τους. Ο δάσκαλος αποχωρεί συνοδεύοντας τους μαθητές του μέχρι την έξοδο του διδακτηρίου, όπου και την ευθύνη έχουν οι εφημερεύοντες.

Όταν το κουδούνι χτυπήσει για μάθημα, προσέρχονται γρήγορα στη γραμμή τους με την ευθύνη των εφημερευόντων και στη συνέχεια ο κάθε δάσκαλος φροντίζει για την γρήγορη και ήσυχη στοίχιση των μαθητών του σε γραμμές, και αν δεν υπάρχει κάποια ενημέρωση, μετά το πρόσταγμα του δ/ντή ή του υποδ/ντή ή του εφημερεύοντα δασκάλου με ηρεμία και με τη σειρά του το κάθε τμήμα εισέρχεται στην τάξη.

Σε περίπτωση συνεχόμενου διδακτικού δίωρου και αλλαγής εκπαιδευτικού μετά την πρώτη ώρα ή άλλης ώρας, ο εκπαιδευτικός που ήδη διδάσκει δεν

αποχωρεί από την αίθουσα που διδάσκει πριν να εισέλθει στην αίθουσα ο αντικαταστάτης του. Σε περίπτωση γυμναστικής ο κάθε εκπαιδευτικός συνοδεύει το τμήμα του μέχρι το γυμναστήριο όπου τους μαθητές παραλαμβάνει ο γυμναστής και από το ίδιο σημείο τους παραλαμβάνει για την αίθουσα την επόμενη ώρα. Σε καμία περίπτωση οι μαθητές δεν απομακρύνονται από το γυμναστήριο μόνοι τους αν ο δάσκαλός τους είναι σε άλλο μάθημα άλλου τμήματος και τότε κατευθύνονται με τη συνοδεία του γυμναστή στην αίθουσά τους και παραδίδονται στο δάσκαλό τους με τον οποίο έχουν μάθημα.

Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Οι μαθητές οφείλουν:

να προσέχουν τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του σχολείου γιατί κάθε καταστροφή εκτός από τη δυσκολία και το κόστος αποκατάστασης υποβαθμίζει και το χώρο που ζουν και λειτουργούν καθημερινά,

να χρησιμοποιούν μόνο τις τουαλέτες των μαθητών σύμφωνα με το φύλο τους και τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής (π.χ. τα χαρτιά στους κάδους, τακτικό πλύσιμο χεριών, κλείσιμο της βρύσης),

να μην εισέρχονται σε τουαλέτες άλλου φύλου ούτε σε αυτές των εκπαιδευτικών για κανένα λόγο,

οι μαθητές να μη γράφουν ούτε να χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία του σχολείου,

να μη φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα και

οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή υλικό με πολιτικό, αναρχικό, προκλητικό ή ανήθικο περιεχόμενο.

Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων και άλλων μέσων καταγραφής εικόνας και ήχου δεν επιτρέπεται στο χώρο του σχολείου.

Ενημερώνουν άμεσα τον δάσκαλό τους αν ενοχληθούν από κάποιον ενήλικα εντός του σχολείου, αλλά και εκτός του σχολείου.

Τηρούν τη σειρά στο κυλικείο. Δεν επιτρέπεται η κατάληψη χώρων του σχολείου.                                                                                                             7. Παιδαγωγικός έλεγχος-κυρώσεις

Είναι αυτονόητο ότι οι ποινές ως εξωτερικό κίνητρο έχουν φτωχά αποτελέσματα στην αλλαγή της συμπεριφοράς των μαθητών και, ως εκ τούτου, για την Παιδαγωγική δεν προκρίνονται παρά ως η έσχατη επιλογή των εκπαιδευτικών. Εντούτοις, οι μαθητές πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει κάποιες επιπτώσεις ανάλογα με τη σοβαρότητά της, ώστε να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.

Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι:

α. Παρατήρηση β. Επίπληξη γ. Παραπομπή στον διευθυντή

δ. Ενημέρωση γονέων

ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων

στ. Ενημέρωση Σχολικού Συμβουλίου

ζ. Αλλαγή τμήματος η. Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών των περιπτώσεων α, β και γ είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου· της περίπτωσης δ ο διευθυντής με τον εκπαιδευτικό της τάξης· των ε, στ και ζ ο διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων και της η, ο σύλλογος διδασκόντων με τη συναίνεση του γονέα.

Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

8. Διδακτικό προσωπικό

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση, η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Ακόμη ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στη σχολική κοινότητα είναι ηγετικός και η επίδρασή του καθοριστική. Εκτός από τη διδασκαλία των μαθημάτων, διαπαιδαγωγεί με το παράδειγμα και την καθημερινή του παρουσία. Επομένως οι υποχρεώσεις του δεν περιορίζονται μόνο στην άρτια επιστημονική του κατάρτιση και στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας του. Επεκτείνονται και πολύ πέρα από αυτά.

Προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο και δεν παραβιάζουν το χρόνο έναρξης και λήξης των μαθημάτων.

Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί προσέρχονται το πρωί στο σχολείο στις 7:55΄π.μ., ελέγχουν την κατάσταση των εξωτερικών και των εσωτερικών σχολικών χώρων και επιτηρούν όλους τους μαθητές στο προαύλιο του σχολείου μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι για την έναρξη των μαθημάτων. 

“Σύμφωνα με τη με αριθμ, 2368/Γ2/9-1-2007 Εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ και το Π.Δ 79/2017 ,άρθρο 18, παρ. 3, οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης  υποχρεούνται να φροντίζουν, ώστε οι θύρες εισόδου-εξόδου στο χώρο του σχολείου να παραμένουν κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.
Με αυτόν τον τρόπο διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών και αποτρέπεται η αναίτια είσοδος και έξοδος αυτών από τον προαύλιο χώρο του σχολείου, καθώς και η είσοδος ατόμων που ουδεμία σχέση έχουν με τη λειτουργία του.
Οι γονείς εισέρχονται στο σχολείο κατά τις προγραμματισμένες ώρες συναντήσεων με τους δασκάλους των τάξεων και μετά από άδεια του Διευθυντή του σχολείου.” Με τη λήξη της προσευχής οι θύρες εισόδου-εξόδου με ευθύνη των εφημερευόντων εκπαιδευτικών, θα ανοίγουν μόνο για τα επόμενα 2-3 λεπτά, για να εισέρχονται οι μαθητές που έχουν καθυστερήσει να προσέλθουν.

Όποιος μαθητής για οποιονδήποτε λόγο καθυστερήσει για περισσότερο χρονικό διάστημα θα πρέπει ο γονέας ή κηδεμόνας να τηλεφωνήσει στο 2233031255 τηλ. του σχολείου για να ανοίξει την πόρτα ο διευθυντής ή κάποιος από τους εκπαιδευτικούς που θα έχει κενό από διδασκαλία τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Όλοι οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την 1η διδακτική ώρα παρίστανται στην πρωινή προσευχή των μαθητών. Μετά την προσευχή συνοδεύουν τους μαθητές τους στις αίθουσες διδασκαλίας ενώ έχουν ήδη φροντίσει για την ευταξία της τάξης τους.

Δεν επιτρέπουν την έξοδο μαθητή από την αίθουσα για οποιονδήποτε λόγο πλην εξαιρετικής ολιγόλεπτης περίπτωσης (π.χ σωματικές ανάγκες).

Μαθητής που απομακρύνεται από το διδάσκοντα για παιδαγωγικούς λόγους αποστέλλεται στη διεύθυνση με ασφαλή τρόπο που θα κρίνει δάσκαλος. Στο διάλειμμα ο διδάσκων ενημερώνει τη διεύθυνση για τη συμπεριφορά του μαθητή

Ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες για το ήθος και την επίδοση των μαθητών τόσο ιδιαιτέρως όσο και ομαδικά σε τακτική βάση και σε ημέρες και ώρες που καθορίζουν και κοινοποιούν από την αρχή του σχολικού έτους και πάντως απαραίτητα τουλάχιστον μία φορά κάθε μήνα στο τέλος του διδακτικού ωραρίου, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 13 του νόμου 1566/85.

Επιμελούνται την ποιοτική διδασκαλία των αντικειμένων τους, με τη χρήση κατάλληλων εποπτικών μέσων και Η/Υ.

Σέβονται απόλυτα το χρόνο διαλείμματος των μαθητών.

Προσέχουν το ύφος και τη μορφή της γλώσσας που χρησιμοποιούν και συμπεριφέρονται με σεβασμό προς τους μαθητές.

Προσέρχονται στο σχολείο με κόσμια εμφάνιση.

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος έχουν απενεργοποιημένα τα κινητά τους τηλέφωνα.

Απαγορεύεται να καπνίζουν στο σχολικό χώρο.

Οι διδάσκοντες την τελευταία ώρα του προγράμματος προτρέπουν τους μαθητές να τοποθετούν τις καρέκλες επάνω στα θρανία, για να διευκολύνεται ο καθαρισμός. Αποχωρούν τελευταίοι από την τάξη την ώρα της λήξης.

Οφείλουν, και όταν ακόμη δεν είναι εφημερεύοντες, να ελέγχουν τους μαθητές, όταν αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε εκτροπή τους.

Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών και την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, που γίνονται με ευθύνη του σχολείου.

Εξασφαλίζουν την ευταξία μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και στο σχολικό χώρο με τήρηση των κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς. Παράλληλα προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου στον οποίο φοιτούν.

Καλλιεργούν συνειδητά το αίσθημα της αυτοπειθαρχίας και της κοινωνικής συνείδησης στους μαθητές.

Σέβονται την προσωπικότητα, τις ιδιαίτερες ανάγκες και τις κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές ή φυλετικές ιδιαιτερότητες του μαθητή.

Η δίκαιη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού πρέπει να επιβεβαιώνεται καθημερινά στην πράξη με τα εξής στοιχεία:

α. τρόπος αντιμετώπισης του μαθητή

β. τρόπος αξιολόγησης και βαθμολόγησης

γ. τρόπος με τον οποίον εκτονώνει τις εντάσεις, που παρουσιάζονται στο τμήμα.

δ. η αποφασιστικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται οι δυσλειτουργίες

ε. προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα στο τμήμα δεν πρέπει να μεγεθύνονται φθάνοντας μέχρι τη διεύθυνση.

Σε περίπτωση συμμετοχής σε απεργία ή στάση εργασίας ενημερώνουν τη δ/νση του σχολείου από την προηγούμενη ημέρα ή αυθημερόν πριν από τις 8 π.μ. Σε περίπτωση μη ενημέρωσης θα θεωρούνται απόντες.

Αναφέρουν στο διευθυντή του σχολείου κάθε υποψία που έχουν για τυχόν οικογενειακή κακοποίηση μαθητή και φροντίζουν να ενημερώνονται διακριτικά για άλλα προβλήματα υγείας ή ιδιαιτερότητες των μαθητών τους.

Φροντίζουν να ενημερώνονται για την οικονομική και κοινωνική κατάσταση των οικογενειών των μαθητών τους, ώστε να υπάρξει, όπου απαιτείται, μέριμνα από τη σχολική κοινότητα.

Τηρούν την απαραίτητη εχεμύθεια σχετικά με τις αποφάσεις και συζητήσεις στο Σύλλογο Διδασκόντων για τις επιδόσεις ή τη συμπεριφορά των μαθητών και για κάθε άλλο θέμα που αφορά συμβάντα στο χώρο του σχολείου.

Συνεργάζονται μεταξύ τους, ειδικά όταν διδάσκουν στο ίδιο τμήμα, και σέβονται τις απόψεις όλων των συναδέλφων χωρίς να υποτιμούν το διδακτικό αντικείμενο κανενός.

Οι εκπαιδευτικοί με την εν γένει συμπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο. Πρέπει να διαθέτουν αξιοπρέπεια και κύρος που συμβιβάζονται με το ρόλο τους. Τις μεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία. Ανάλογη σχέση συνεργασίας και επικοινωνίας πρέπει επίσης να καλλιεργείται ανάμεσα σε αυτούς και το διευθυντή του σχολείου.

9. Ο Διευθυντής του σχολείου

Ο Διευθυντής επιβάλλεται να έχει ενεργή συμμετοχή στη ζωή του σχολείου, να έχει άριστη γνώση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και να επιμελείται την εφαρμογή της από όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ειδικότερα:

Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα, ώστε να θέσει υψηλούς στόχους και να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις επίτευξής τους για ένα σχολείο λειτουργικό, δημοκρατικό και ανοιχτό στην κοινωνία.

Δημιουργεί κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και εκτίμησης ανάμεσα σε αυτόν και τους εκπαιδευτικούς και εξασφαλίζει τη συναίνεση και τη συνεργασία.

Ασκεί με δικαιοσύνη, σύνεση και δημοκρατικό πνεύμα τα καθήκοντά του παρακινώντας τους εκπαιδευτικούς στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών και ενθαρρύνοντας τους να καινοτομούν στην τάξη.

Είναι υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής. Φροντίζει για τη λήψη κάθε μέτρου, το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του σχολείου.

Έχει την παιδαγωγική ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού, δημοκρατικού κλίματος στο σχολείο και για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Επικοινωνεί με τους μαθητές συχνά και επιτρέπει την πρόσβαση στο γραφείο του αποφεύγοντας το αυταρχικό στιλ εξουσίας και τη χρήση προσβλητικών εκφράσεων ή υποτιμητικής και απαξιώτικης συμπεριφοράς απέναντί τους.

Συνεργάζεται με τους γονείς και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων σε τακτική βάση φροντίζοντας να συγκαλεί κανονικά τις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων.

Είναι υπεύθυνος μαζί με τους εκπαιδευτικούς για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.

Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας, αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό ή κατ' άλλον τρόπο και πάντα μέσα στο γράμμα και το πνεύμα της κείμενης νομοθεσίας. Δεν επιτρέπεται αλλαγή του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος μεταξύ συναδέλφων και των τμημάτων τους χωρίς πολύ σοβαρό λόγο τον οποίο θα κρίνει ο διευθυντής και θα προβεί τελικά στη νόμιμη και δίκαιη απόφαση.

Σε συνεργασία με τους διδάσκοντες καταρτίζει το πρόγραμμα ενημέρωσης των γονέων.

Έχει την ευθύνη για τη σύνταξη του ωρολογίου προγράμματος με γνώμονα την αποδοτική λειτουργία του.

10. Συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων

Όλες οι συνεδριάσεις τακτικές και έκτακτες του Συλλόγου Διδασκόντων θα γίνονται μετά το πέρας του διδακτικού ωραρίου , 13:15΄ - 14:00΄ και για να μη διασαλεύεται το ωρολόγιο πρόγραμμα και να μην υπάρχει κίνδυνος σωματικής ακεραιότητας των μαθητών στο προαύλιο του σχολείου και να είναι παρόντες όλοι οι εκπαιδευτικοί. Τα θέματα συζήτησης και η μέρα για την τακτική συνεδρίαση θα πρέπει να γίνονται γνωστά τρεις μέρες νωρίτερα με σχετική ανάρτηση από το διευθυντή στον πίνακα ανακοινώσεων. Για την έκτακτη συνεδρίαση θα πρέπει ο διευθυντής να εξασφαλίζει τις παραμέτρους της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου. Αν τα θέματα για συζήτηση είναι πολλά και χρειάζεται περισσότερος χρόνος, τότε μπορεί να ξεπεραστεί το 14:00΄ κάνοντας χρήση της αναδρομικής χρήσης του εργασιακού χρόνου.

11. Γονείς και κηδεμόνες                                                                                       Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με τη δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου. Οι γονείς- κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά (τουλάχιστον μία φορά το μήνα) για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης σε καθορισμένη ημέρα και ώρα τακτικής συνάντησης (οι ώρες έχουν καθοριστεί και είναι αναρτημένες και στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου). Οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο και στο τέλος κάθε τριμήνου, κατόπιν πρόσκλησής τους για τη παραλαβή της βαθμολογίας και για ενημέρωση. Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές (και αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου και στην ιστοσελίδα) και ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου. Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στη διεύθυνση κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή. Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στο χώρο του σχολείου. Όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, το συζητούν πρώτα με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του μαθητή που δημιουργεί το πρόβλημα και στη συνέχεια —αν δεν επιλυθεί— με τον Διευθυντή. Γενικότερα, κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτήριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς.

Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του οφείλει να ενημερώσει άμεσα το σχολείο.

Σε περίπτωση απουσίας μαθητή, και ιδιαίτερα μακροχρόνιας ή επαναλαμβανόμενης, είναι απαραίτητο να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο. Το τηλέφωνο του σχολείου (2233031295 - 2233031255) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση. Προσκομίζουν στο σχολείο τους αριθμούς τηλεφώνων τους για άμεση επικοινωνία μαζί τους και ενημερώνουν το σχολείο για κάθε αλλαγή του αριθμού τηλεφώνου τους.

Οι γονείς και κηδεμόνες θα πρέπει να είναι παρόντες σε κάθε δραστηριότητα επιστημονικού ή παιδαγωγικού ή ιατρικού ή οποιουδήποτε περιεχομένου που θα τους βοηθούσε στην καλύτερη διαπαιδαγώγηση και στήριξη των παιδιών τους.

Ο γονέας-κηδεμόνας του μαθητή που συλλαμβάνεται να προκαλεί βανδαλισμούς στη σχολική περιουσία, παραπέμπεται στην αρμόδια σχολική επιτροπή για την αποκατάσταση των ζημιών.

Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στη εύρυθμη λειτουργία τους.

12. Βιβλιοθήκη

Στο σχολείο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη σε καθορισμένες ώρες και ημέρες της εβδομάδας.

Κάθε μαθητής μπορεί να δανειστεί βιβλία, περιοδικά ή CD και DVD σε ποσότητες και για όσες ημέρες ορίζουν οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί της βιβλιοθήκης.

Τα δανειζόμενα έντυπα της βιβλιοθήκης πρέπει να επιστρέφονται σε καλή κατάσταση, αλλιώς ο μαθητής οφείλει να τα αντικαταστήσει με άλλα καινούργια.

13.Κυλικείο                                                                                                Κύριο χαρακτηριστικό του κυλικείου είναι η καθαριότητα και η ποιότητα των τροφίμων που ελέγχονται ιδιαιτέρως, προκειμένου να διασφαλίζεται η υγεία μαθητών και προσωπικού. Παρέχει είδη τροφών σύμφωνα με τις εκάστοτε εγκυκλίους του ΥΠΕΘ και του ΥΠ.ΥΓ. και ακολουθεί πιστά τις υγειονομικές υποδείξεις της νομοθεσίας. Αρμόδια επιτροπή ελέγχει την εφαρμογή των όρων λειτουργίας του κυλικείου καθώς και την τιμολογιακή πολιτική. Ο υπεύθυνος του κυλικείου οφείλει να ασφαλίζει το κυλικείο και να αποκλείει την πρόσβαση μαθητών για την αποφυγή τραυματισμών. Ο υπεύθυνος του κυλικείου οφείλει να απευθύνεται στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς με τον δέοντα σεβασμό και να περιορίζεται αυστηρά στα καθήκοντά του..                                                                                                                    14. Βοηθητικό προσωπικό

Η καθαρίστρια οφείλει να βρίσκεται στο σχολείο στο καθορισμένο ωράριο της με την προβλεπόμενη ενδυμασία και να ασκεί σχολαστικά τα καθήκοντά της, όπως αυτά ορίζονται από τη σύμβαση που έχει υπογράψει.

Η καθαρίστρια οφείλει να ασφαλίζει κάθε υλικό που τυχόν μπορεί να βλάψει τους μαθητές και να κρατά την αποθήκη της πάντα κλειδωμένη.

Απευθύνεται στον Διευθυντή για τα τυχόν προβλήματά της και δέχεται παρατηρήσεις και εντολές για το έργο της μόνο από αυτόν.

Οι εκπαιδευτικοί δεν απευθύνονται στην καθαρίστρια για ό,τι σχετίζεται με το έργο της αλλά αναφέρουν τις παρατηρήσεις τους στον Διευθυντή για τα περαιτέρω.

Η καθαρίστρια οφείλει να απευθύνεται στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς με τον δέοντα σεβασμό και να περιορίζεται αυστηρά στα καθήκοντά της.

15. Ενδεικτική Βιβλιογραφία - Πηγές

  • Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων. ΠΔ 201/1998.
  • Βασικές αρχές κανονισμού λειτουργίας σχολείων-Υ.ΠOAI.Θ.

Με την 4η/25-09-2015 πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων του Σχολείου μας, το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτυπώνονται στα δεκαπέντε (15) άρθρα όπως αυτά τροποποιήθηκαν με την 5η/11-9-2017 πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων λαμβάνοντας υπόψη το νέο Π.Δ 97/2017, αποτελούν τον εσωτερικό κανονισμό της σχολικής μας μονάδας που τίθεται σε ισχύ από την ημερομηνία της παραπάνω πράξης του Συλλόγου.

ΛΙΒΑΝΑΤΕΣ, 16-09-2019

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ                 ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

ΚΟΝΟΥΚΛΑΣ  ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ                     1. ΑΓΓΕΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

                                                                   2. ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

                                                                   3. ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ

                                                                   4. ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ ΑΣΗΜΙΝΑ

                                                                   5. ΓΑΛΛΙΟΥ ΕΙΡΗΝΗ

                                                                   6. ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ ΜΑΡΙΑ

                                                                   7. ΛΙΤΣΟΥ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ

                                                                   8. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ

                                                                     9. ΠΡΕΒΕΝΤΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ

                                                                   10. ΑΥΓΕΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

                                                                   11. ΚΑΡΑΠΑΝΤΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΑ

                                                                  13. ΛΙΟΚΑΣ ΗΛΙΑΣ